Chytré město Kolín

Třicetitisícový Kolín se stává jedním z nejchytřejších měst republiky. Zkouší program pro chytré parkování a svoz odpadu, brzy navíc otestuje platební náramky pro žáky.

 

Po obvodu centrálního Karlova náměstí v Kolíně funguje okolo padesátky placených parkovacích míst. V pracovní dny bývají plná, takže hledání volného místa obnáší několikaminutové objíždění.

Řešení se ve středočeském městě spouští tento týden. Jeho podstatou jsou šedé senzory zabudované do dlažby, které na základě změny magnetického pole poznají, zda je místo obsazené, či volné. Informace průběžně posílají do systému, jenž je sděluje radnici i řidičům.

Nově instalované cedule na ulicích vedoucích k náměstí budou ukazovat aktuální počet volných míst. Pokud jich bude nula, nemusí řidič ani zkoušet kroužit dokola. Podobně tomu je v krytých parkovištích větších obchodních center.

„Do tohoto systému o víkendech a ve všední dny po čtvrté hodině odpoledne přibude i osm z deseti míst, která má pro sebe vyhrazena radnice,“ říká místostarosta města Michael Kašpar (Změna pro Kolín), jenž si vzal problematiku chytrých řešení pro město na starost. Informace o volných parkovacích místech bude navíc k dispozici v již fungující mobilní aplikaci.

Cílem sbírání dat o dění ve městě má být vytvoření systému, díky němuž budou občané efektivněji využívat společnou infrastrukturu. Dalším podobným pilotním projektem, který v Kolíně pár týdnů funguje, je chytrý svoz odpadu.

Všech 330 nadzemních kontejnerů dostalo nálepku opatřenou unikátním kódem. Kontejnery pravidelně obcházejí městští pracovníci. S pomocí nafasovaných mobilních telefonů s aplikací načtou kód a po kontrole vnitřku nádoby zaznamenají, jak moc je naplněná. Podzemní koše jsou vybaveny senzorem, který údaj o naplněnosti získává a odesílá bez asistence lidí.

Díky systému se občané mohou prostřednictvím webu podívat, nakolik jsou nádoby v jejich okolí plné. Ještě důležitější jsou informace pro svozovou firmu, která díky nim upravuje jízdy aut.

 

Zkouška je zadarmo

Vyplatí se to? To je otázka, na niž budou na radnici hledat odpověď následujícího půl roku, kdy mají obě služby od dodavatelů zadarmo. Až potom se rozhodne, zda se jí vyplatí za služby platit.

Operátor O2, který v Kolíně jako prvním městě zkouší chytré odpadové hospodářství, na základě zahraničních vzorů předpokládá, že se vybere o deset procent odpadu více a svozy zároveň ušetří jak naftu, tak pracovníky.

To by se mohlo na městském rozpočtu pozitivně projevit. Kolín totiž za tříděný odpad utrží 1,8 milionu korun ročně. „Zároveň předpokládáme, že pokud by díky řešení ušetřila svozová firma, promítli bychom tuto úsporu následně do smlouvy, kterou s ní uzavíráme,“ dodává Kašpar.

Jestliže se Kolínští rozhodnou příští rok v projektu pokračovat, budou však muset do kalkulace započítat náklady na provoz systému. Podle ředitele komerční divize O2 IT Services Václava Provazníka by se paušál pro město velikosti Kolína měl pohybovat okolo 15 tisíc korun měsíčně, k čemuž je nutné připočítat přibližně desetinásobek na prvotní investici. O2 je ale v oboru stejně jako Kolín nováčkem, takže i pro firmu ze skupiny PPF je pilotní projekt hlavně zdrojem pro ověření ekonomičnosti řešení.

I v případě parkování je jedním z benefitů navýšení výběru parkovného, aniž by se zvedala cena. Součástí systému je totiž možnost platit za parkování prostřednictvím mobilní aplikace, která se podílí na tom, že řidiči platí poctivěji.

Kašpar a jeho kolegové však o systému budou rozhodovat i na základě toho, jaký efekt bude mít řešení na plynulost dopravy. Pokud bude zanedbatelný, inženýrská firma SPEL systém opět odveze. V opačném případě je předběžně dohodnuto, že instalovaný systém v hodnotě 1,5 milionu korun město odkoupí za 60 procent ceny. Dojednat by se ještě musely náklady na provoz.

 

S technologiemi opatrně

S chytrými řešeními počítají i další česká města. V Praze 1 se testují koše na směsný odpad, které kromě informací o naplněnosti smetí samy lisují. V Brně mají první zkušenosti s chytrým parkováním vyhodnotit během podzimu. Také zástupce kolínské firmy SPEL Jiří Svoboda uvádí, že o řešení parkování vážně jedná s několika městy, z nichž jmenuje například Benešov. Ve Vrchlabí ČEZ zkoušel chytré energetické sítě a Písek již také delší dobu pracuje na koncepci chytrého města.

V Kolíně se však nových technologií momentálně schází nejvíc. Kromě parkování a svozu odpadu se v autobusech kolínské MHD instalují platební terminály, jimiž mohou obyvatelé platit bezkontaktně za jízdné. V plánu spolupráce s firmou MasterCard, která systém městu dodává, je i možnost nahrát jízdenku přímo do platební karty, čímž odpadne nutnost nosit další kus plastu v peněžence.

Součástí spolupráce s MasterCard je i to, že v první polovině příštího roku by žáci jedné z kolínských základních škol měli dostat zkušebně náramky s čipem. Ty do sebe integrují několik funkcí – půjde jimi platit (či prokazovat se) v autobuse, ve školní jídelně, při vstupu do školy nebo třeba do knihovny.

Elektronické placení za obědy nebo čip na vstup do školy jsou poměrně běžné už déle než dekádu. „Líbí se mi ale, že tady je to vše v jednom. Rodiče mají navíc přehled o tom, jak dítě utrácí,“ říká místostarosta Kašpar.

Je si ale vědom toho, že množství funkcí má v případě dětí etické či bezpečnostní hranice. I zde se bude v první fázi jednat o pilotní projekt na náklady provozovatele – společnosti MasterCard. A po případném přechodu do „ostrého provozu“ by navíc podle místostarosty stále zůstala možnost, že rodiče náramek odmítnou a budou platit jako dosud, nebo budou využívat jenom některé jeho funkce.

„Stejně tak i parkování bude kromě aplikace a nových bezkontaktních automatů nadále možné hradit mincemi. Je nám jasné, že ne všichni – například senioři – mají možnost na nové technologie hned přepnout,“ říká Kašpar.

 

Zdroj: Aleš Černý, MF Dnes

 

 

Zpět na Mediální centrum

Máte zájem o naše služby? Kontaktujte nás